Isnin, 18 Februari 2013

CERITA MASA PANTANG

Assalamualaikum semua...
Hari ni saya nak bercerita sikit kisah masa saya dalam pantang..saya rasa masa berpantang adalah masa yang sangat mencabar diri..
Bab makan saya tak kisah tapi bab tak dapat tido dengan lena, bab berbengkung..memang terbaekk...hehehe
Dari seorang yang biasa tido ikut sesuka hati, bila masa berpantang, kita kena belajar tido masa anak kecil tido..memang susah nak latih diri..tapi lama kelamaan dah terbiasa..
Bila datang berbengkung..pergghhhh lagi parah...hahaha..mana tak nye..saya ni jenis yang cepat berpeluh jadi mulalah tergaru sana, tergaru sini...kihkihkih..pemutusnya bengkung tersebut kebawah dan longgar..
Betulkan semula...lama kelamaan saya guna PB je sebagai bengkung..habis cerita.. Tapi bila guna PB kita rasa selesa yang teramat...senang nak bergerak, nak duduk..senang kata mudahlah..
Selama 44 hari saya berpantang, makanan kesukaan saya adalah tauhu bakar, tempe goreng, sawi masak air dan ikan masak pindang...memang mables...terliuq-liuq..lagi-lagi bila tauhu yang betul-betul baru lepas bakar..hehehe..

Cerita paling saya sedih, masa pantang saya asyiklah demam, setiap kali saya BP, saya akan demam..yang kasihannya adalah anak kecil..mahu menangis..salah satu sebabnya badan saya baru mahu menyesuaikan diri..
Sebelum bersalin memang da pasang niat nak BF sepenuhnya kepada Dhia..tapi itulah kita hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan..
Macam-macam jenis petua saya cuba untuk menambah susu badan, last sekali ambil supplement yang doktor suggest untuk tambah susu badan..tapi hasilnya tetap sama..
Jadi Dhia sekarang terpaksa menyusu campur dengan FM..kalau tidak mahu menangis je sebab lapar..
Mula-mula ingat nak try bagi jenama Karihome, tapi macam takut tak sesuai, yelah Dhia pun masih bayi lagi (belum lepas 3 bulan lagi)..so bagilah susu ANMUM Langkah 1..
Masa mula nak bagi, risau juga kalau-kalau Dhia mogok tak mahu atau kalah..tapi alhamdulilah..syukur, mungkin si comel memahami yang ibunya tak mampu nak support keperluannya dengan BF.
Sebelum bagi Dhia FM, ada juga merujuk kat doktor tanya..Doktor memang tak suggest sangat untuk bagi minum susu FM, tapi doktor kata, kalau baby tak kenyang masa BF, bagilah susu FM, kalau tak kasihan..lapar..Dhia pula jenis yang kuat menyusu..
Tapi saya tak kisah lagi kuat Dhia menyusu sama ada BF atau FM, lagi saya suka..sebab saya mahu yang terbaik dan Dhia sihat walafiat...aminnn... ^____^

Okey sambung semula cerita masa pantang..masa pantang ni bermacam-macam kena jaga..
Tak boleh makan makanan yang berminyak, berair,
Ikan hanya ikan tertentu sahaja yang boleh makan..
Ayam apetah lagi..mahu menangis kalau makan..takut gatal-gatal..hahaha..
Semua kena bakar..supaya cepat kering.
Kena pakai stoking..tak boleh jalan laju-laju..
Tak boleh duduk bersila..dan bermacam-macam lagilah..tapi saya tak kisah..sebab saya tahu semuanya untuk kebaikkan diri sendiri.
Cuma jamu saya start makan seminggu da nak habis pantang sebab awal-awal Dhia da kena kuning jadi takut bila makan jamu Dhia terus naik kuning secara mendadak..hehehe..tak mo lagi Dhia masuk NICU..sedih wooooo...
Mandi tak boleh mandi air sejuk mesti air panas, minum pun kena air panas.
Tapi yang paling best masa pantang adalah semuanya dijaga...hehehe...umpama permaisuri (sebabkan tak biasa jadi segan)...hehehe..

Hari kedua Dhia kat umah mak tolong mandikan Dhia sebab saya masih tak tahu cara untukmandikan bayi..jadi mak ajar..
Mula hari-hari seterusnya, saya mandikan sendiri Dhia..awal-awal memang kekok..da lama-lama seronok..sebab masa itu kita akan berborak-borak ngan baby kita..Dhia ni pula jenis yang suka berborak..jadi senanglah untuk mandikan dia..cuma yang paling penting sebelum mandikan Dhia, kena pastikan dulu perutnya dikenyangkan..kalau tak habislah dia bukak suara Jacklyn Viktor...hahaha...satu taman boleh dengar..(nangis macam kena dera)...huhuhu..tapi bila da selesai semuanya, bagi upah terus kroih..kroih..kroih...sampailah perutnya lapar semula..hehehe..baru bangun...

Okeyla..itu jelah ceritanya..sebenarnya banyak lagi nak cerita pasal pantang..tapi rasanya macam tak larat pula nak tulis panjang-panjang..hehehe..
Walau apapun..saya nak ucapkan selamat berpantang kepada kawan-kawan yang bakal melahirkan anak dalam masa yang terdekat nh..Didoakan semoga kalian selamat melahirkan bayi-bayi yang comelnye.. :)...aminnn

Jom tengok gambar si kecik ^____^















0 comments:

 

Its Me. Template by Ipietoon Cute Blog Design