Sabtu, 28 Ogos 2010

Aku dan Pelajar

ELEKTRONIK...

Aku mengajar dan belajar...

cikgu : pelajar, mcmne simbol bg LED- diod pemancar cahaya?
hanif : cikgu, segitiga langgar tembok!..

tersenyum aku mendengar ayat yang pelajar aku bg..secara automatiknya..aku trus mendapat idea..

Add caption
Add caption




cikgu : terima kasih haniff...k, pelajar2 sekalian..untuk memudahkan awak mengingat simbol LED..awak igt ayat nh..kereta langgar tembok kuar asap..kereta = segitiga, tembok= garis l, asap= anak panah kuar..



2 hari selepas kejadian

cikgu : assalamualaikum semua..saya nak mengimbas semula pengajaran yang lepas..
          berikan saya simbol bagi LED.
pelajar : cikgu, kereta langgar tembok keluar asap..

selesai melukis rajah bagi simbol LED, aku terangkan pada pelajar mcmne nak bezakan antara kaki +ve dan -ve dalam simbol..sebab dalam rajah..aku suh pelajar ingatkan yang katod tue -ve..asal nampak pendek dari yang satu lagi tuelah katod atau -ve

cikgu: untuk igtkan yang mana adalah positif dan yang mana negatif awak tgk pada bahagian simbol yang     
          mana lebih besar dan itu mewakili +ve.
          Untuk perintang pulak, org besar lalu pintu kecik..itu maksud bagi perintang.

yang aku nak sampaikan kat cnh..walaupun kita sebagai guru..kadang2 kita akan belajar sesuatu yang baru dari pelajar kita sendiri..sebab aku sendiri tak terfikir simbolik dalam mengajar simbol LED dan maksud perintang...hohoo

0 comments:

 

Its Me. Template by Ipietoon Cute Blog Design