Isnin, 22 Julai 2013

Tandem Nursing

Assalamualaikum semua...
Salam Ramadhan Al Mubarak..

Sebagai ibu kita sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita..betul tak semua...samalah macam kita.

Lagi pula ibu baru, banyak cabaran dan dugaan..
Dulu masa mengandung memang da berniat dalam hati tak mo beli botol atau pam sebab nak fully BF pada baby, tapi rupanya yang DI ATAS lebih mengetahui.

Genap baby Dhia usinya 2 bulan (betul-betul habis pantang kita ditawarkan dengan lantikan Guru Interim. So far masa awal-awal berulang-ulang jugalah dari rumah ke Melaka.. nak kata dekat tue tidaklah jauh mana hanya hampir 2 jam perjalanan sampai..hehehe..macam nak ke kl bunyinya...betul tak???

So stok susu memang tak da..
Masa dalam pantang memang try pam tapi, terus bengkak dan demam..stop pumping..

Tapi bila ke sekolah cik B kita akan berat dan bengkak, air menjejes-jejes kelar..macam membazir je kan..so request dengan en suami untuk beli pump letrik sebab tak larat nak pump tangan + masa sangat terkejar-kejar (sbb ada latihan bola jaring time tue)

So bila dapat pump hanya untuk bekalan sehari tak boleh buat stok..
Berfikir-fikir macam mana.. kita try amik supplement shaklee, ALhamdulilah susu memang meriah, tapi stok masih tak dapat buat sebab baby Dhia so demand dengan susu..
Search, tanya dan google apa cara boleh tambahkan lagi susu dalam masa yang sama Dhia boleh menyusu juga..
Adalah seorang kakak nh (dulu beli Shaklee daripada dia) cadangkan buat tandem nursing..Ah'ah..memang seronok sebab susu boleh simpan dan dhia boleh minum.

Tapi kita berani buat stok untuk 2 hari jelah..lepas 2 hari walaupun ada susu lebih kita akan buang ikut date yang terdahulu.. assebab rahsia..hihihi..

Jadi hari ini kita nak kongsikan dengan pembaca sekalian apa itu
TANDEM NURSING..

Sebelum baca penerangan kat bawah, moh le kita tengok gambo-gambo dulu nye

Inilah dia TANDEM NURSING, kalau single baby boleh ganti dengan PAM nye :)
Da tengok gambar, jom baca keterangan dibawah (^__^)

Tandem Nursing adalah istilah yang digunakan apabila kita menyusu lebih daripada seorang bayi. Tak kisahlah samaada bayi kembar mahupun anak-anak yang mempunyai perbezaan umur bertahun lamanya. Kisah mengenai menyusu anak kembar mungkin biasa kita dengar kerana bayi-bayi tersebut selayaknya menerima susu badan kerana baru sahaja lahir. Tapi bagaimana pula jika bayi yang baru lahir terpaksa berkongsi susu badan bersama kakak/abang yang sudah pun menginjak umur dua tahun atau lebih.

Sebenarnya tiada salah langsung menyusu anak-anak secara tandem. Malahan lebih banyak manfaat serta kebaikan yang diperolehi. Antaranya:

  • Berkongsi kebaikan/nutrisi susu badan 
  • Melatih anak yang lebih tua untuk bersabar dan beralah kerana ibu perlu utamakan si adik
  • Anak yang lebih tua tidak merasa tersisih dengan kehadiran ahli keluarga baru
  • Hubungan antara adik-ibu-abang/kakak lebih rapat
  • Kedua-dua anak yang tandem mempunyai antibodi yang tinggi dan sukar dijangkiti penyakit
  • Lebih banyak susu yang akan terhasil
  • dapat mengelakkan masalah bengkak susu
  • Mengelakkan bayi tersedak akibat fast flow kerana laluan di payudara sudah pun ada ketika menyusukan anak pertama
  • perebutan antara anak-anak yang nak menyusu ketika masing-masing lapar----> yang ni memang kena latih sedari awal untuk berkongsi. Sorang kanan dan  sorang kiri. Jangan favorkan anak-anak dengan sebelah payudara sahaja. Nanti anda juga yang penat
  • Lebihkan adik kerana anak yang tua sudah pun boleh memakan makanan lain
  • Badan agak letih kerana menyusu secara serentak--->minta sokongan suami untuk membantu, ambil SUPPLEMENT agar badan lebih cergas, ambil waktu untuk berehat terutama ketika anak-anak tidur

Ini antara kebaikan tandem nursing. Kebiasaannya ibu menyusu yang sedang menyusu bayi akan tewas di pertengahan jalan akibat hamil dan mendapat nasihat daripada doktor untuk hentikan penyusuan kerana bimbang akan mengalami keguguran. Sebenarnya penyusuan masih boleh diteruskan ketika hamil dengan syarat anda bukan wanita hamil yang berisiko dengan pelbagai penyakit dan kemingkinan keguguran. Cuma, mungkin anda akan berasa sedikit perit apabila anak anda menyusu kerana perubahan hormon mengakibatkan susu agak berkurang.

Selain itu, ada ibu menyusu yang tewas dengan menjangkakan susu adalah hak adik sepenuhnya dan dibimbangi susu akan berkurang apabila anak-anak berkongsi. pendapat ini salah sama sekali. Kita harus letakkan konsep demand and supply setiap kali kita menyusu. Apabila banyak demand, maka banyaklah supply. Dalam kes tandem, demand susu adalah untuk dua orang, maka isyarat yang dihantar ke otak memberitahu agar dibekalkan supply susu untuk dua orang. Maka, bertambah meriah dan memancut-mancutlah susu anda..In shaa Allah...

Namun, setiap perkara yang kita lakukan tentu sekali ada cabarannya. Yelah, nak dapat pahala mestilah ada liku-likunya juga..ye tak? Ganjarannya syurga tau...

Hah tengok, senang dan mudahkan..pahala pun banyak malahan boleh terus jadikan satu didikan samada pada diri kita atau anak-anak kita.. :)..okeylah setakat ini sahaja entri kita..next time kita kongsikan hal lain plak nye :) akhir kata, nak try supplement shaklee tapi tak de budget, dont risau2, meh pm kita cepat :)..harga baik punya kita bagi nye.. :)

0 comments:

 

Its Me. Template by Ipietoon Cute Blog Design