Rabu, 10 Julai 2013

6 Bulan Sudah..Alhamdulilah..

Assalamualaikum kesayangan semua...

27 hb 6 hari tu genaplah anak si comel manja ibu Dhia Nur Irdina berusia 6 bulan. Dan juga genaplah si comel menyusu dengan ibu selama 6 bulan..Alhamdulilah..
Meh kita cite sikit pasal si comel manja Dhia..

Mula-mula sekali nak cerita pasal dhia start makan. Sebenarnya risau juga nak cite tapi tak pe sebagai perkongsian pengalaman. Dhia start mamam usianya 5 bulan 1 minggu. Was-was nak bagi tapi tak sampai hati bila tengok si kecik nh terkecap-kecap tengok orang makan. Air liur tok sah katalah..bak kata orang tua-tua..mengeces2..huhuhu

Start bagi makan nestum beras perang..bagi dalam 1 sudu besar.Tak habis. Okey tak pe..Sebab Dhia still menyusu badan, so macam tak kisah sangat makanan tue tak habis.
Esok ingat tak nak bagi, tapi bila nampak bekas makanan Dhia yang terover excited..hahaha..walhal bekas makanan ibunya.
SO pas makan laju-laju, bancuh nestum bagi si kecik makan..Mak aii abes semangkuk..Okey, da abes semangkuk, so saat kritikal sekarang nh adalah kita tunggu dhia poo poo..risau sembelit atau yang tidak sepatutnya berlaku..BF still on so far walaupun dah makan still high demand si comel nh..huahuahua..mesti buruk lantak macam ibu nye...kuikuikui..oppsss...

Everyday, kita cuma bagi Dhia 1@2 kali je makan, BF anytime she demand for it.(hamek ko BI terabur).
Masuk week ke 2 kita try bagi 2 meal/day..tapi da bertukar sebab si comel pun dah pandai demand..tak mo nestum nak bubur..lagi sodap agaknya..

Week ke-3, 3 meal/day + buah-buahan blend, so far yang biasa kita bagi adalah kurma blend@anggur@kismis@prune..Wajib.
Kalau bubur mesti bubur+carrot+kentang atau salah satu.
(resepi kita akan kongsikan kemudiannya)

Masuk week ke-4 kita start mula (macam pelik je)..bagi dhia makan ikan bilis blend.
So far yang penting air tak boleh kurang dan jangan sampai tak poo poo..BF still high demand..kekadang sambil duduk pun boleh BF..anak owh anak..

Fuhh... :)Stop dulu..kalau sambung banyak lagi nak cite..hehehe..

Okey Cerita hari ini 9 Julai 2013..latestnye cerita

Ari ni Dhia baru belajar merangkak. Sebelum nh cuma angkat-angkat bontot tinggi-tinggi..tapi la nh da merangkak..setapak dua..tapi terus gedebummm..owh sayang ibu..apa lagi bila tengok Dhia sudah gedebumm...terus peluk cium ketat-ketat..kita memang suka cium ketat-ketat dhia sebab kita sayang sesangat dengan si kecik tu..lagi pun, bila kita cium atau peluk anak kita selepas dia berjaya lakukan sesuatu, maksudnya kita memberi dia ganjaran dan sokongan..tentunya dia akan lebih berusaha..caiyok-caiyok anak ibuu..

Dhia dari kecik sampailah usia dia 6 bulan, salah satu sifat yang memang ketara dapat dilihat adalah usaha gigih...Dhia akan berusaha dengan gigih untuk buat sesuatu..Selagi tak dapat buat selagi tue dhia akan berusaha sampailah berjaya..Bila da berjaya dhia akan tunjukkan pada ibu dan babanya..

Kenapa kita kata Dhia sangat berusaha gigih..
mak idaknye..
kalau tersedar dari tidur terus angkat badan dan punggung(sopan sikit ayatnya)..

selama seminggu training..
akhirnya berjaya..

Bila da berjaya, ibu dan babanya membawa si comel berjalan-jalan di bandar Melaka atau beri ciuman ketat-ketat. Itu sajalah hadiah yang termampu kami beri..





Abes sudah..Ringkas dan padat..hehehe..
cerita-cerita lain akan disambung pada entri akan datang..okey lalink sekalian..bubye.. :)





0 comments:

 

Its Me. Template by Ipietoon Cute Blog Design