Selasa, 18 Mac 2014

Aku dan Vitamin C

Assalamualaikum semua..
Apa khabar? 
Diharapkan semuanya baik dan sihat walafiat..
Hari ini saya nak berkongsi dengan rakan-rakan sekalian berkaitan dengan vitamin C..
Saya memang suka makan limau..tidak kisahlah sama ada limau sunquick atau limau kampung..janji limau...
tapi biasalah kalau limau ni kena rajin kupas..
rajin potong..
al maklumlah saya ni semua nak cepat nak pantas..
takkan lah setiap hari saya mahu memotong atau mengupas limau...
huhuhu...nangisssss...
so cara yang paling cepat adalah ambil tablet vitamin C..
Ya vitamin C..
Salah satu sumber yang mudah untuk perolehi Vitamin C boleh diperolehi daripada limau..
dan limau pada saya adalah sumber termurah yang boleh saya beli dan dapati..
Tapi sekarang saya ada sumber yang lagi cepat dan pantas..Mana saya dapat sumber tu???...
Nanti saya story mory...hihihi...

Tapi sebelum itu..meh kita tengok kebaikkan sumber vitamin C yang saya makan@ambil..

Kebaikan dan keistimewaan Vitamin C ini:
  1. Time Released..semulajadi tanpa bahan pengawet..sesuai untuk orang yang gastrik.
  2. Bio flavonoid dlm vitamin C membantu vitamin c jadi lagi aktif..
  3. Kalau demam atau selesema untuk cepat sembuh ..Patahkan 2 biji Vitamin C dan telan...
  4. Maksud Sustained Release (SR) ,vitamin c tu akan di 'release@dilepaskan' untuk kegunaan badan secara berperingkat-peringkat..sebagai contoh vitamin tersebut ada 500mg,so,stiap 1 jam,100mg vitamin C akan dilepaskan utk kegunaan badan...
  5. Vitamin C dapat diserap dengan baik oleh badan pada dos yang rendah. Semakin tinggi dos semakin sedikit yang dapat diserap.
  6. Vitamin C ini dihasilkan bersama-sama bioflavonoids complex! Bioflavonoid ini adalah antioksidan yang sangat bagus yang hanya boleh didapati dari buah-buahan asli. Jadi, tak ade dalam vitamin C sintetik. Bahan ini mempunyai fungsi yang spesifik untuk meningkatkan kesihatan badan daripada pelbagai sudut. Bahan ini menyokong pertumbuhan sel yang sangat baik, untuk kesihatan jantung, dan juga untuk alzheimer ( penyakit mudah lupa).
  7. Pelepasan dalam masa 5 jam tetapi vitamin C kekal dalam darah untuk 12 jam. Walaupun ia larut air tetapi bukan masuk terus keluar, dia akan bekerja dulu dgn sel badan sebelum dia keluar. Satu fakta tentang vitamin C ialah badan kita TIDAK boleh simpan vitamin C tapi ia diguna pakai terlebih dahulu sebelum dibuang, 
  8. Jadi dalam hal ini, Vitamin C ini bersamaan dengan kita makan oren selama 5 jam, tetapi bukan masa itu shaja kita ada bekalan vitamin C sebab tadi dia vitamin ini dilepaskan secara perlahan-lahan.

Menarikkan sumber vitamin yang saya ambil ni..hah!mesti curious nak tahu sumber nye apa..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Hah inilah sumber vitamin C yang saya ambil
 
 p/s: kulit muka saya terasa perbezaannya..wehuuuuu...(kalau stop sekejap pun tak da efek pape..)

Tiada ulasan: