Sabtu, 23 Oktober 2010

Jadi Cikgu Itu, dan Itulah Cikgu Jadinya..

Aku mengajar KH..KH???..seyes org kata satu pengajaran yg mudah..iyekan jelah..bila ada yg tanya aku..amik pendidikan ape awak kat sne??...KH..oooo..senang je tue...hahaha..boleh tak aku gelak..belum cube belum tahu...
Cikgu KH ke, Cikgu Bm, Cikgu PS ke, Cikgu Fizik ke, cikgu Kimia (k,,cikgu sekalian no feeling2 ea)..semua cikgu sama susahnya..knape??
Cikgu+Pendidikan = Mengajar
Cikgu+Pendidikan+Pengajaran= Mendidik..( betul x, sekadar pengalaman yang ciput)

Apa bedanya???ini pandangan aku..zaman sekarang tak sama dengan zaman yang aku belaja dulu..Dulu..apa je cikgu kata..kita tak berani bangkang..ia cikgu..kita sangat takut ngan cikgu..
Cikgu yang paling aku takut dulu..adalah cikgu Zxxxxx..hehehe..sebab die akan denda pelajar2 yang tak siap keje sekolah ngan jalan itik..klu marah..fuyooo..aku gerenti muka kau ke, muke aku ke..tak de darahnye mengalir...tapi aku sangat2 bersyukur sebab die berjaya mendidik kami supaya kami semua berjaya..
Jap2..berjaya kat sini tak smestinya ke menara gading..jgn salah faham ea..hehehe..k sambung balik..Die berjaya mendidik kami menjadi manusia yang berguna untuk agama dan bangsa ( cewahh) crdt untuk cikgu Zxxxx...hehhee..
Berbalik pada pelajar sekarang..diorang lebih hebat..kita tak boleh mendidik mereka dengan dendaan dan rotan..tetapi kita kne belajar mendidik mereka dengan psikologi..

Pendidikan nh bukan sahaja berlaku dalam kelas..tapi kat luar jugak..maksud aku..mgkn ada yg pernah wat..Ada sorang teman aku nh..die tahu sosiologi kawasn yang die mengajar..yang mana pelajarnya tak minat untuk belajar..suka jamming, bermain,mancing and so onla..so what he do???simple but hard to work on..(betui ka ayat den nh???lenjan je lah)...die join all of da activities yang student2 die wat..tapi dalam masa yang sama die akan mengaitkan apa yg die ajar..masa memancing, die tanya kenapa air tersebut berkocak??apa yang awak nampak dalam kocakan air tersebut..
dalam jamming plak die tanya..knapa bila awak petik gitar nh die berbunyi sebegitu??ada beza tak dengan bunyi gitar yang ini..knape??
Secara tak langsung bukankah pelajarnya belajar dan die pun belajar jamming dan memancing dari pelajar2nya..

p/s dari aku: Anggaplah anak muridmu sebagai insan2 yang kamu syg..jgn takut utk menegur kesalahan dan kesilapan yg mereka lakukan..sbb dari kesilapan dan kesalahan itu yg sedikit sebanyak mengajar kamu dan mereka..YES!!aku da berjaya membebel..hahha

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

CIKGU adalah CIKGU yg sampai mati pun dipanggil CIKGU.................inilah kubur CIKGU,kan wawa kan???