Khamis, 3 Oktober 2019

Pengalaman Bersalin Aafiyah Part 3

Final episod..

Jom Berpantang!!!

Sebelum bersalin aku buat banyak research tentang pantang..kekonon nak kurus lepas pantang gamaknya...sila HADAM..hahhaha..Hadam sebagai kenangan..tak boleh nak kurus dululah gamaknya..sampai keluar  #gemukdululahesok2kurus   ..nak sedapkan hati punya pasal...

Pantang aku kali ni berbeza. Kenapa aku kata berbeza..sebab kelahiran sebelum2 ni normal so aku boleh pantang ikut yang mak2 aku dulunya pantang, makan jamu, bersauna, bertangas..berurut setiap hari, berbengkung..tapi kali ni totally berbeza..

Mak aku pun buat banyak research tentang menjaga orang pantang secara ceaser( banyak refer pada bonda rozitanya cara berpantang)..sepatutnya aku berpantang di rumah sendiri(niat tak nak susahkan mak...sobs..sobs..sobs)..tapi assebab ceaser mak aku tak bagi aku berpantang sendiri..nak2 dengan dua heroin hebat aku tue..mau terkoyak luka aku balik..tapi best sebenarnya berpantang dengan mak..dapat manja2 lelebih dengan mak..hikhikhik...

So, aku target untuk sembuhkan luka aku dalam masa 2 minggu..tapi siapa kitakan..Allah swt nak uji aku..dengan trauma yang masih aku cuba kawal, luka aku tetiba terbuka lebih kurang 1.5cm bahagian hujung belah kiri. tapi aku sentiasa positifkan diri..nanti cantum balik..huhuhu..
Masa mak aku cuci luka, mak aku tegur kenapa luka ni berair,,basah je,,walhal sebelum ni kering..perghhhh..rasa nak nangis time tue..so aku terus whatsapp doktor huda, dan ke kk tempat dia bertugas..Dr kata luka bahagian dalam okey da, cuma yang bahagian kulit luar je tak bercantum..lasak sangat ni..aku senyum jelah..hihihi...
Doktor tak bagi apa2 krim atau ubat sebab luka memang cantik dan dah nak baik..cuma dia suggest untuk cuci luka guna pencuci dari sodium chloride

Pencuci luka yang dicadangkan oleh doktor



Sebelum ni aku guna pencuci ini untuk mencuci luka Dermacyn dan aku lapiskan selepas mencuci dengan spray opsite untuk halang dari air memasuki bahagian luka..nak2 bila kita ke tandas untuk buang air kecil@besar dan juga mandi.
Sebenarnya untuk cuci luka yang ada kerak kalau tak silap..hihihi..


Untuk mencuci tangan sebelum membersihkan luka(mahal ni laki aku beli)..huhuhuhu..
Korang guna yang biasa pun okey je..as long tangan kita da sanitize sebelum cuci luka ..(^_^)

Clear spray untuk cover kawasan luka.



 Rutin aku harian.

Pagi:

Mandi air rebusan herba( best woooo segar badan)
Cuci luka, Bertungku
Sapu param, pilis
Makan
Tidur

Petang

Mandi air rebusan herba( best woooo segar badan)
Cuci luka, Bertungku
Sapu param, pilis
Makan
Tidur

Aku mesti mandi 2x sehari kalau tak aku rasa tak selesa. Cuci luka memang setiap hari 2x sehari aku akan buat. Sebab tue aku confident luka aku akan sembuh dalam masa 2 minggu. Tapi Allah uji aku dengan luka aku terbuka sedikit selepas 2 minggu..bayangkan trauma bersalin tak hilang lagi sambung trauma luka terbuka tak cantum2. Mak aku pun risau..yelah dia yang hari2 dok cuci luka aku..dia yang tegur, nak kulit luka ko ni da keras tapi macam tak terkatup je..hah! hambek ko...whatsapp doktor huda, hantar gambar luka..dan dr huda suggest satu gel ni..gel duoderm ( gambar gel kat bawah)..petang tue juga cari kat farmasi.

Gel duoderm yang aku guna untuk luka

Okey sapu pada luka..sapu nipis-nipis tau..pantau dalam masa seminggu..Alhamdulillah syukur...luka semakin kecil dan terkatup..phewww~~~..lega hati.. Dekat sebulan jugalah aku luka aku baru cantum dan baik..luka dalaman aku amik jus mustanir dari JRM.. setakat ni alhamdulillah..Now aku sambung minum ESP untuk kesinambungan tenaga..Minum ESP anda jadi sihat dan kuat...hahahhaha....

Tapiiiiiiii.......

ko bayangkan masa seminggu selepas OT, simpulan benang sebelah kiri (luka yang terbuka tue) dah tertanggal..yang belah kanan tak tanggal2.. genap 2 bulan baru benang tue tertanggal..luka jugalah bahagian hujung belah kanan tue..tapi tak delah ternganga macam bahagian hujung belah kiri..hihihi

Benang yang tersimpul


Lauk Berpantang aku...yummmyyyyyy!!!!!!

 Hari-hari mak aku masakkan ikan parang..44 hari kot aku makan ikan 40 hari ikan parang, 6 hari ikan salmon..la ni aku tengok ikan rasa da terpuas sangat makannya..hahahaha

Menu pantang aku simple je.

Day 1.

Ikan parang kukus dengan kunyit, lada hitam dan halia , Sup sayur sawi dengan bawang putih dan bawang besar, halia padi tumbuk dengan bilis(kadang2 ada), Limau Navel(Limau bontot lobang bak kata cik epal) manis sikit limau ni. 

Day 2.

Ikan parang bakar dengan kunyit lada hitam, Sup sayur sawi dengan bawang putih dan bawang besar, halia padi tumbuk dengan bilis(kadang2 ada), Limau Navel(Limau bontot lobang bak kata cik epal) manis sikit limau ni.

Menu yang berulang Sehingga hari ke 38

Ikan parang goreng dengan kunyit lada hitam, Sup sayur sawi dengan bawang putih dan bawang besar, halia padi tumbuk dengan bilis(kadang2 ada), Limau Navel(Limau bontot lobang bak kata cik epal) manis sikit limau ni. 

Masa malam raya Haji aku da nak habis pantang 40 hari, baru aku berani makan ayam..itu pun ayam masak kari..Nikmat rasanya...tapi pun tak berani lagi makan yang bukan sebab takut gatal.

Pati gamat, pati haruan memang aku tak amik..aku just makan limau navel je..dengan minum air mau dekat 3 liter sehari..huhuhu..mak aku memang suh minum air banyak2 tapi bukan sekali teguk, berkali-kali teguk..kalau tak nanti lambat luka baik..

Kiranya mak aku memang bagi makanan pantang yang cukup vitaminnya..SUPERBBBB!!!! Alasannya supaya anak dia luka cepat sembuh, air susu banyak untuk cucunya dimontelkan(memang berjaya dimontelkan bayangkan 1 bulan 4.8 kg, 2 bulan 6 kg)..hahaha..dan cepat sihat..SAYANG MAK!!!!

My Eternity love..muuuaaaahhhhhh


0 comments:

 

Its Me. Template by Ipietoon Cute Blog Design